Dobry Film: Stoker

stokcer

Stoker

USA, Wlk. Brytania 2013

reż. Chan-wook Park

wyk. M. Wasikowska, M. Goode, N. Kidman

Wiedziałem, że pójdę na ten film. Zobaczyłem trailer w kinie i czułem, że będzie dobrze. Tym bardziej, że dramatycznie potrzebowałem zobaczyć coś dobrego po katastrofie, jaką było „Panaceum”, o którym pisaliśmy parę postów temu. A zatem tytułem wstępu i rozjaśnienia z czym mamy do czyniania – reżyserem „Stokera” jest Chan-wook Park, którego kojarzyć możemy z sensacyjnej trylogii „Oldboy”. W roli głównej z kolei Alicja z Krainy Czarów Burtona, czyli australijska aktorka polskiego pochodzenia Mia Wasikowska (rocznik 1989, na Boga, jaka ona urocza!)

Powstał film piękny. Niezwykle estetyczny, subtelny. Główna bohaterka, osiemnastoletnia India Stoker, już na wstępie informuje nas, że ma ponadnaturalnie wrażliwy słuch. Ten mały szczegół jest konsekwentnie eksploatowany przez cały film przez dźwiękowców. Z pożytkiem dla naszego gustu i żądzy artystycznych wrażań. Czujemy się, jakbyśmy oglądali „Mikrokosmos”, słyszymy każdy szelest, skrobnięcie, tupanie chrabąszcza w trawie i przesuwanie palcami po stole. Ten pietyzm obrazowania połączony jest z cudowną muzyką, która doskonale buduje napięcie – scena gry na pianinie jest zapewne jedną z bardziej erotycznych, jaką widziałem w życiu. A uwierzcie – oni po prostu grają na pianinie! Już sama zajawka urzeka nas montażem, słowa falują w rytm obrazów, układając się tak, jakby były elementem świata przedstawionego. Rude włosy wiecznie młodej i nieco zabotoksowanej już Nicole Kidman, które płynnie przechodzą w łan traw są naprawdę majsterstykiem sztuki składania scen.

Te wszystkie zabiegi mają swoje uzasadnienie, nie jest to jedynie sztuka dla sztuki. Historia, jaką oglądamy jest dramatyczna, wciągająca, dbałość o uchwycenie detali pasuje do próby zrozumienia tego, co się dzieje na ekranie. A wiele rozgrywa się w psychice. Jest to psychologiczny thriller, gdzie oczywiście jest trochę przemocy – oswajamy się z dosadnością już na wstępnie, kiedy to India przekłuwa sobie odcisk na stopie – ale dużo się dzieje w naszych (i Indii) głowach. Realne zdarzenia przeplatane są marzeniami i snami. Subtelność i wysmakowanie formy podkreślają intymną, gęstniejącą wokół zdezorientowanej sytuacją Indii atmosferę, która z przerażaniem odkrywa, co tak naprawdę dookoła się dzieje. Czujemy, że tu chyba nie będzie happy-endu…

Gdzieś przeczytałem, że fabuła nie jest najmocniejszą stroną filmu. Umiera ojciec, nagle zjawia się tajemniczy, niewidziany od lat czarujący i elegancki stryjek, który nie dość że zjechał cały świat i gotuje jak Hannibal Lecter, to jeszcze dość jednoznacznie okazuje swoje zainteresowanie dorastającą bratanicą. Młódka jest skonsternowana, wokół zaczynają znikać ludzie, a jednocześnie powoli odkrywamy tragiczną historię sprzed lat, która ma swój ciąg dalszy zmierzający do – jak czujemy – mocnego finału.

Dlatego w sumie nie zdziwiła mnie konsternacja, jaka rozlała się po sali kinowej po seansie. Miałem wokół trochę znajomych i koniec końców zwyciężyła opinia, że trzeba się z tym filmem przespać. Ze zdumieniem przeczytałem wcześniej opinię, jaką znalazłem gdzieś w prasie, jakoby Park zrobił film graniczący z arcydziełem. Oj, nie sądzę. Nie zmienia to jednak mojej opinii, iż jest to film DOBRY. Ci, którzy spodziewają się zaskakującej i pełnej zwrotów akcji fabuły mogą się poczyć kapkę zawiedzeni. Ale tylko kapkę. Fabularna prostota nie zmienia mojej pełnej przekonania oceny, iż jest to film, na który warto iść. Wrażeń artystycznych z pewnością nie zabraknie!

Słoń

2 thoughts on “Dobry Film: Stoker

  1. Właśnie wróciłem z kina. Piękny film, jak to zwykle filmy Chan-wook Parka, fabularnie rzeczywiście trochę się rozkłada – nie mam problemu z fabularną prostotą, ale trochę mi brakuje jakiejś wyraźnej myśli przewodniej. Ale u mnie też przeważają wrażenia pozytywne, bo kocham estetykę tego reżysera. Teraz czekam na film, który nie tylko wyreżyseruje, ale też napisze.

  2. Pingback: Dobry Film: Imagine | Dobry Film, Zły Film

Skomentuj

